Zdravé črevá 1:

(Vláknina a zápcha)

Stromy a rastliny potrebujú na získavanie živín z pôdy svoje korene. Živiny potrebuje prijímať aj človek. Ten však nemá korene, ale svoje črevá. Na účel prijímania živín u človeka slúži obzvlášť tenké črevo. Preto pre lepší príklad, možno prirovnať ľudské črevá ku koreňom rastlín.


Ak sa korene rastliny poškodia, rastlina oslabne. Bude vyzerať zvädnuto, sucho, nevýrazne. Jej vonkajší stav bude prezrádzať, že s rastlinou niečo nie je v poriadku. Podobné je to u človeka. Ak bude funkcia čriev oslabená, čoskoro sa to preukáže na jeho zdravotnom stave. Preto je nutnosťou, aby sme svoje črevá udržali v dobrej kondícií. Iba zdravé črevá môžu správne plniť svoju funkciu.

U človeka rozlišujeme tenké a hrubé črevo. V krátkosti popíšem funkciu týchto častí. Zo žalúdka prechádza natrávená potrava cez dvanástnik do tenkého čreva. Podžalúdková žľaza spoločne so žlčníkom vypudí do črevá enzými a žlč, ktoré pomáhajú rozkladať potravu na vstrebateľné čiastočky. Žlč tiež zvyšuje v potrave ph, aby do tenkého čreva neprišla veľmi kyslá zmes.

V tenkom čreve prebieha najdôležitejšia časť trávenia a vstrebávania živín. Tenké črevo obsahuje sliznicu, ktorá pozostáva z obrovského počtu klkov. Tie dokážu značne zväčšiť vstrebateľnú plochu. Dôvodom je to, aby tenké črevo zvládlo z potravy vstrebať čo najviac živín.

Nestráviteľná zložka potravy s nestrávenými zvyškami cez tenké črevo iba prejde. Smeruje do hrubého čreva. To je omnoho hrubšie a sliznica je bez klkov. Jeho úlohou je z nestrávených zvyškov zhromaždiť a sformovať výkaly. Tie potom transportuje svojim pasážnym systémom do konečníka. V hrubom čreve sa nevstrebaný obsah zahusťuje. Znamená to, že väčšia časť vody so soľami sa vstrebe naspäť do tela, kde podporí kolobeh. Tým sa začnú formovať výkaly. Nahromadené výkaly začnú tlačiť na stenu čreva. To črevu dáva mechanický podnet na postupný posun výkalov až do konečníka. Keď sa konečník naplní, začneme cítiť nutkanie na potrebu.

Správna stolica má okrové, až zlaté sfarbenie. Citeľne nezapácha a nešpiní záchod. Určite nemá byť tvrdá a mala by byť v jednom kuse. Žiadne guľky. Nie sme ovce. 😀 Je to v podstate kontrolka, podľa ktorej si môžeme skontrolovať funkciu čriev. Stolicu by sme mali mať minimálne raz denne! V norme je až 3 krát denne. Najlepšie hneď ráno pri rannej hygiene. Ak nemáte stolicu aspoň raz denne, je to zlé. Odpad, ktorý by mal byť pravidelne vylučovaný, tam hnije a kvasí. Tiež dlhšie pôsobí na steny čreva, čo môže mať rakovinotvorný charakter. Zápcha je pre náš organizmus zlá!

Zápcha je typickým znakom zlej funkcie čriev. Kto má pravidelnú zápchu a chce byť v budúcnosti zdravý, mal by sa naučiť pravidelne vyprázdňovať. Pre naše črevá je zápcha nočná mora. V budúcnosti môže viesť k rakovine hrubého čreva, preto ju netreba podceňovať.

©reflektor812 zdrave creva 1

Príčin vzniku zápchy je viac. Od jednoduchých, až po komplikované. Teraz popíšem len tie najzákladnejšie, ktoré môžu vzniknúť u zdravých ľudí. Samozrejme medzi hlavné príčiny zápchy patrí zlá životospráva. Pijeme málo čistej vody, čo ešte podporujeme nízkym príjmom vlákniny a zanedbateľným množstvom pohybu. Ďalej môže vzniknúť kvôli nadbytku železa, vďaka vedľajším účinkom niektorých liekov, vďaka tehotenstvu a tiež pre nedostatočný vyprázdňovací reflex.


Nedostatočný pitný režim:

Ak pijeme málo čistej vody, naše telo si začne zvyšnú vodu uskladňovať na horšie časy. V hrubom čreve sa prirodzene vstrebáva voda, aby sa výkaly zahustili, pretože z tenkého čreva prídu v tekutej forme. Zamedzuje to vznik vodnatej stolice. No ak je telo dehydrované, vstrebe z hrubého čreva viac vody, než je normálne. Výkaly sa preto veľmi zahustia. Prejavuje sa to tvrdou a bolestivou stolicou. Máte pocit, že tlačíte tvrdé kamene. Toto píšem z vlastnej skúsenosti. 😀 Tvrdá stolica sťažuje vylučovanie. Preto trvá aj viac dní, než pocítite nutkanie na potrebu.


Nedostatok vlákniny v strave:

Vláknina sa výrazne podieľa na pravidelnom vylučovaní. Dovolím si tvrdiť, že ide o najdôležitejšiu časť potravy, ktorá pomáha pravidelnému vylučovaniu. Existujú dva druhy vlákniny. Nerozpustná vláknina (celulóza) a rozpustná (bobtnavá) vláknina. Obidve sú pre zdravú činnosť čriev veľmi dôležité.

Celulóza: nerozpustná a nestráviteľná zložka potravy. Bežne sa nachádza v častiach rastlín. Viaže na seba vodu, ako špongia. Vďaka tomu vytvorí objem a v žalúdku výrazne zasýti. Pre efekt špongie na seba dokáže naviazať veľké množstvo odpadu, čím pri vylučovaní výborne prečistí hrubé črevo od nánosov a karcinogénov.
Dáva črevu mechanické podnety na činnosť, vďaka čomu znižuje čas potrebný na prechod odpadových látok cez tráviaci systém. Preto možno povedať, že pôsobí proti zápche. Rýchlym prechodom odpadu cez tráviaci trakt zabezpečuje to, že škodlivé látky sú v nízkom styku so stenami tráviaceho a vylučovacieho ústrojenstva. Nachádza sa prevažne v zelenine a v ovocí so šupkou. Napríklad listová zelenina, strukoviny, jablko, hruška a podobne.

Bobtnavá vláknina: Ide o vo vode rozpustnú vlákninu. Je nestráviteľná, no rozpustí sa a vytvorí gélovu substanciu. Vstrebáva vodu a tým výrazne zväčšuje svoj objem. Bez zmien prechádza celým tráviacim ústrojenstvom až do hrubého čreva. Tam fermentuje a stáva sa potravou pre dobrú črevnú mikroflóru. Tá sa vďaka nej veľmi dobre rozvíja, čo pomáha v potláčaní patogénnych baktérií. Takže ju možno nazvať aj ako prebiotikum.

Vďaka zväčšeniu svojho objemu skôr naplní hrubé črevo, ktoré skôr vyvolá pocit na vyprázdnenie čreva. Ďalšou pozitívnou funkciou tejto vlákniny je to, že v tenkom čreve na seba viaže cholesterol, ktorý sa následne z tela vylučuje von. Tiež reguluje vstrebávanie cukrov a tukov. Cukry sa vstrebávajú pomaly, čo vyvoláva dlhší pocit nasýtenosti. Tiež sa tým nevyčerpáva podžalúdková žľaza. Pôsobí teda, ako prevencia vzniku cukrovky.

Nachádza sa v jablkách, slivkách, malinách, banánoch, zemiakoch, fazuli, mrkve, brokolici, hrachu, broskyniach, čakanke, jačmeni a v mnohých ďalších. Denné odporúčané množstvo je okolo 30 gramov.

No má aj svoje drobné nevýhody. Pri konzumácií vlákniny je nutné poctivo dodržovať pitný režim, pretože na seba viaže vodu. Tým sa z organizmu voda odčerpáva. Pri nedostatku vody vás vláknina akoby zapečie. A to môže spôsobiť zápchu, prípadne veľmi tvrdú stolicu. Dôvodom je to, že vstrebáva zvyšnú vodu z hrubého čreva. Tým sa stolica zahusťuje a zväčšuje. Tiež zabraňuje spätnému vstrebaniu minerálov v hrubom čreve. Preto ich treba doplňovať.


Nedostatok pohybu:

Naše črevá pracujú samostatne. Znamená to, že sa priamo nemusíme sústrediť na ich činnosť. Ak sa hrubé črevo naplní, steny čreva dostanú mechanický podnet na pohyb. Tým sa odpad postupne posúva až ku konečníku. Tomuto procesu výrazne pomôžeme, ak sa budeme dostatočne hýbať. Ak je človek lenivý na pohyb, zlenivie aj jeho črevo. Preto nezabúdajte na pravidelný pohyb.


Nadbytok železa:

Vedľajším účinkom prebytku železa v organizme môže byť práve zápcha.


Lieky:

Vedľajším účinkom niektorých liekov je zápcha. Napríklad Verogalid, Accupro a Rawel. To sú lieky na zníženie vysokého krvného tlaku. No ich účinok na zápchu môže byť individuálny. Ak užívate nejaké lieky, v príbalovom letáku si možno zistiť, či spôsobujú zápchu.


Tehotenstvo:

V tomto stave sa v tele ženy uvoľňujú hormóny, ktoré uvoľňujú maternicu. Z časti môžu pôsobiť na uvoľnenie svaloviny hrubého čreva, pri ktorej môže dôjsť k zníženiu reakcie na balastné látky v čreve. Čiže sa zníži posun odpadu ku konečníku. Tiež môže na črevo tlačiť maternica, čo sa prejaví zníženou frekvenciou stolice.


Obmedzený vyprázdňovací reflex:

Príčina môže byť psychická. Napríklad, ak nechcete ísť vykonať potrebu vtedy, keď ju pocítite. Príkladom môže byť pracovný zhon, kedy nestíhate, či cielene odmietate vykonať potrebu. Ak to robíte často, telo vás s tým prestane otravovať. To sa samozrejme prejaví zápchou. Najlepším riešením, je vybrať si behom dňa konkrétny čas, ktorý venujete svojej potrebe. Najlepšie je vždy ráno pri rannej hygiene, aby ste začínali nový deň vyprázdnený. Takto to musíte robiť každý jeden deň. Ak to budete robiť pravidelne, telo si nato zvykne a bude vám v tom pomáhať.


Zhrnutie:

Pre správnu funkciu tenkého a hrubého čreva u zdravého človeka musíme dodržať každodenný príjem oboch druhov vlákniny sprevádzaný dostatočným príjmom čistej vody. Príjem vlákniny je treba postupne zvyšovať. Nie je dobré konzumovať obrovské množstvá vlákniny odrazu. Vďaka zvýšenej detoxikačnej schopnosti, by onkologickí pacienti nemali užívať veľké množstvo vlákniny. Ďalším faktorom je obnovenie vyprázdňovacieho reflexu. Musíme sa naučiť chodiť na záchod pravidelne každý jeden deň a to v rovnaký čas.

Kto má problém dosiahnuť denný príjem oboch druhov vlákniny zo stravy, môže siahnuť po doplnkoch. Dobrým zdrojom bobtnavej vlákniny je Psyllium. Ide o látku z obalu semien indického skorocelu. Dá sa kúpiť v lekárni. Tiež si možno v obchodoch kúpiť ovsené vločky a podobné výrobky, ktoré obsahujú dostatok vlákniny. Stačí si prečítať obal.

Mne sa osvedčili vlákninové tablety od Herbalife. V letných mesiacoch nemám problém dosiahnuť požadované množstvo vlákniny z prírodných zdrojov. Na záhrade mám vtedy dostatok domácej zeleniny a ovocia. Lenže v zime a jari s tým mám problém. Nie som zástancom ovocia a zeleniny zo supermarketov. Preto vtedy beriem doplnky výživy. Vláknina od Herbalife obsahuje 180 tabliet. Dávkovanie je 6 tabliet denne. Takýmto spôsobom balenie vydrží mesiac. Dávkovanie môže byť aj menšie. To však záleží podľa množstva vlákniny prijatej z prírodných zdrojov.

Základ doplnku tvorí ovsená vláknina a množstvo bylín. Cena je okolo 16€. Mnoho ľudí na Herbalife nadáva, no mne sa väčšina ich produktov osvedčila. Rovnako som spokojný s ich vlákninou.

No na trhu je množstvo inej a cenovo dostupnej vlákniny. Stačí sa spýtať v lekárni, prípadne pohľadať na nete.


 

 

Páči sa vám reflektor812? Dokážte to!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *